Strona główna » Usługi finansowe a nieuczciwe praktyki sprzedażowe

Usługi finansowe a nieuczciwe praktyki sprzedażowe

Nieuczciwe praktyki sprzedażowe

W idealnym świecie nie było by oszustw, nasze pieniądze w trakcie różnego rodzaju transakcji finansowych były by zawsze bezpieczne, a osoby, które mają nam do zaoferowania różne produkty bądź usługi uczciwe i przedstawiające nam wszystko dokładnie tak, jakim jest w rzeczywistości. Niestety nie żyjemy w idealnym świecie i aby nie zostać oszukanym musimy uważać. Jedną z praktyk, z którymi musimy się liczyć to misseling. Co kryje się pod tym pojęciem?

Misselling co to jest?

Być może spotkałeś się już z pojęciem missellingu, a może jest ono dla ciebie czymś zupełnie nowym. Z całą pewnością warto jednak dowiedzieć się, czym ta praktyka jest. A misselling to nic innego jak próba oszukania klienta, poprzez oferowanie mu nabycia takich usług finansowych, które nie odpowiadają jego ustalonym wcześniej potrzebom albo też proponowanie konsumentom nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. Czym charakteryzuje się misseling? Po pierwsze jest to wspomniana już rozbieżność pomiędzy oferowanym produktem a charakterem, profilem lub też potrzebami klienta. Inne cechy to natomiast brak wyjaśnień dotyczących sposobów i czasu likwidacji instrumentu; brak informacji o stopniu powiązanego z nim ryzyka; brak informacji o konstrukcji instrumentu oraz strukturze inwestycyjnego portfela; a także brak informacji o sposobie obliczania dochodu klienta.

Oczywiście w wyniku takiej praktyki klienci danej instytucji finansowej mogą wiele stracić. Ich przedstawiciele nie przedstawiają klientom rzetelnych i wyczerpujących informacji, nie ma ich także w umowie, jaka zaprezentowana zostaje mu do podpisania. Jeśli informacje te są zawarte np. w treści umowy, są one zaprezentowane w taki sposób, aby były niezrozumiałe lub wręcz zrozumiałe w inny sposób, niż jest w rzeczywistości. Konsumenci są więc zmuszeni do samodzielnej oceny ryzyka i samej przydatności danego instrumentu finansowego. Należy pamiętać o tym, że takie praktyki nie są legalne i mogą podlegac karze. W ich sprawie interweniować może Prezes UOKIK. Niestety interwencje te nie mogą dotyczyć indywidualnych przypadków i stosowane są wyłącznie wówczas, gdy misseling dotyczy konsumentów jako zbiorowości, ma charakter stały i powtarzalny. Jeśli więc nie chcemy stać się ofiarami nieuczciwych instytucji musimy doskonale wiedzieć, na co się decyzujemy. Jeśli jakies zapisy umowy są dla nas niejasne a przedstawiciele firmy nie chcą udzielić nam dodatkowych informacji – powinniśmy zrezygnować z nabycia usług.

 

Tagi: